Kamienne Kręgi w Trątkownicy [2009][Ślad GPS]

Ogółem  51 km, w terenie 38 km

Trasa nie należy do łatwych, jest kilka wymagających górek, oraz w porze letniej występują dość uciążliwe piachy, a po deszczach utrudniające jazdę błota.

Jak zwykle naszą wycieczkę po Kaszubach rozpoczęliśmy z okolic Gołubia. Jadąc czarnym szlakiem dojechaliśmy do Potuł. W Potułach, na skrzyżowaniu widocznym na zdjęciu skręciliśmy w lewo (opuszczając czarny szlak, który dalej prowadzi w kierunku wzniesienia, a w zasadzie góry, Wieżyca, ale dziś nie mamy w planie zdobywanie szczytu…)

Jedziemy szosą i dojeżdżamy do Szymbarka, gdzie skręcamy w lewo, w stronę miejscowości Wieżyca. Jadąc tą drogą powinniśmy po lewej stronie ominąć zjazd w kierunku wyciągu narciarskiego oraz klub „Kotwica”. Kończy sie asfalt, a zaczyna droga z płyt betonowych. Jedziemy dość stromym zjazdem i dojeżdzamy do drogi asfaltowej, gdzie skręcamy w prawo, jest to wieś Kolano.

Jedziemy dalej prosto i dojeżdżamy do miejscowości Wieżyca, kierujemy się w stronę stacji kolejowej i tuż za nią na przejeździe kolejowym natrafiamy ponownie na czarny szlak, którym będziemy dalej jechać. Teraz czeka nas dość długi i męczący piaszczysto-błotny podjazd, który wynagradza nam za chwilę dość emocjonującym zjazdem. Wyjeżdzamy z lasu i dalej jedziemy czarnym szlakiem do miejscowości Sławki. Kiedy będziemy w  Sławkach trzeba uważnie patrzeć na oznaczenia szlaku, po przejeździe kolejowym nie skręcamy w lewo tylko kierujemy się prosto pod dość karkołomny podjazd ( polecam na samym początku podjazdu wjechać na „chodnik” po prawej stronie, ponieważ jadąc drogą bardzo trudno jest podjechać ). Kiedy wjedziemy na górę, po krótkim odcinku za zabudowaniami, skręcamy w lewo, gdzie czeka nas dłuższy odcinek po szosie. Dojeżdzamy do dość uczęszczanej szosy z Egiertowa do Kartuz, skręcamy w lewo i po około 0,75 km opuszczamy asfalt kierując się w prawo (cały czas jedziemy czarnym szlakiem).  Po jakiś 2km mijamy leśniczówke „Sarni Dwór”.

Po około 3km dojechaliśmy do skrzyżowania w Wyczechowie, gdzie robimy krótką przerwę obok małego sklepiku, który znajduje się po prawej stronie skrzyżowania i po chwili ruszamy dalej, w lewo, zgodnie ze znakami szlaku. Dojeżdzamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo i po chwili wjeżdzamy do lasu. Od tego miejsca należy uważnie obserwować mijane  skrzyżowania, po około 1,5 km (licząc od skrzyżowania, na którym pojechaliśmy w prawo) w lewo odbija leśna droga, znakiem informacyjnym, ale nie widocznym od tej strony z powodu zasłaniajacego go drzewa, jest kamień z ledwo widocznym namalowanym rowerem, skrzyżowanie wygląda tak:

i z przeciwnej strony, czyli z kierunku Borcza, z charakterystycznym kamieniem, tak:

Skręcamy w lewo w piaszczystą drogę i jedziemy nią cały czas prosto dopóki po prawej stronie nie znajdą się kamienne kręgi i kurhany, czyli cel naszej wycieczki.

„Kamienne Kręgi w Trątkownicy” są pozostałością po cmentarzysku założonym w I w przez Gotów, którzy dotarli tu ze Skandynawii. Na terenie Pomorza znajduje sie wiele takich cmentarzysk, najbardziej znane i zbadane są w Odrach i Węsiorach, mniej znane w okolicach Szymbarka, Uniradze i Mściszewicz.

Jak widać na mapce ze śladem GPS, zamieszczonej na końcu opisu,  troszeczkę w tym miejscu pogubiliśmy drogę, ale wynika to właśnie z powodu słabego oznakowania miejsca gdzie należy skręcić w kierunku kamiennych kręgów, tak że wycieczka nasza niespodziewanie, wydłużyła sie do samego Borcza… .

Po dłuższej przerwie przy kamiennych kręgach w Trątkownicy wracamy praktycznie tą samą trasą, aż do miejscowości Wieżyca. Z Wieżycy pojechaliśmy prosto w kierunku wyciągów narciarskich, mijamy Krzeszną, a następnie wzdłuż torów kolejowych i jeziora Patulskiego dojeżdzamy do samego Gołubia.

Dokładna trasa opracowana za pomocą GPS