Pętla po Kaszubach (Gołubie – Kartuzy) [2010][Ślad GPS]

Ogółem 49 km, w terenie 40 km

Trasę zaczynamy z okolic Gołubia, jadąc czarnym szlakiem w kierunku Potuł. W Potułach, na rozstaju dróg gdzie znaki drogowe pokazują taką samą odległość do Szymbarka, skręcamy w lewo. Na końcu drogi również skręcamy w lewo i jedziemy dłuższy czas po płytach betonowych aż w końcu dojeżdżamy do asfaltu, którym docieramy do szosy Wieżyca – Brodnica Dolna. W tym miejscu można skręcić w lewo i dojechać do znanej na Kaszubach, wsi letniskowej Ostrzyce, położonej nad pięknym i malowniczym jeziorem Ostrzyckim. Ale My skręcamy w prawo i jedziemy prosto, zjeżdżamy z asfaltu wjeżdżając w drogę gruntową, mijamy stację PKP Wieżyca i docieramy do przejazdu kolejowego, gdzie napotykamy ponownie czarny szlak.

Od tego momentu jedziemy czarnym szlakiem do Rątów, przejeżdżając przez Wzgórza Ostrzyckie. W Rątach, na skrzyżowaniu widocznym na zdjęciu jedziemy w stronę Goręczyna

W Goręczynie dojeżdżamy do Kościoła i skręcamy w prawo. Następnie na rozstaju dróg w stronę Kartuz, czyli w lewo.

Jedziemy prosto, początkowo asfaltem, potem szutrem. Trzymając się cały czas  szutru, wjeżdżamy do lasu. W lesie mijamy skrzyżowanie na którym jest „bardzo czytelny znak” i skręcamy w lewo. (Droga ta jest drogą pożarową)

Jedziemy cały czas prosto, po około 3,5 km od skrzyżowania, dojeżdżamy do szosy, skręcamy w prawo i jesteśmy w Kartuzach.

Kilka słów o Kartuzach. Nazwę swoja miasto zawdzięcza francuskiemu zakonowi kartuzów, którzy osiedlili sie tutaj w XIV w. Miasteczko uchodzi za stolicę tzw. Szwajcarii Kaszubskiej. Położone jest wśród gęstych lasów i pięknych jezior. Atrakcją Kartuz jest (miedzy innymi) Muzeum Kaszubskie, w którym zgromadzono niezliczone przedmioty do niedawna używane przez Kaszubów w codziennym życiu.

W Kartuzach, na rynku, zrobiliśmy sobie krótką przerwę i pojechaliśmy dalej. Kierujemy się w stronę drogi prowadzącej do Chmielna, i nie dojeżdżając do cmentarza skręcamy w lewo.
Po  okolo 500 m skręcamy w prawo w ul. Reja, gdzie na końcu znajduje się mapa z trasami rowerowymi.

Najpierw pojechaliśmy zieloną trasą, a następnie czerwoną w kierunku Zaworów. W miejscu gdzie zielona trasa napotyka czerwoną, warto zjechać jakiś kilometr w prawo i w dół, prowadzą tam oba szlaki, i obejrzeć niedokończoną budowę zamku w Łapalicach.  Jadąc czerwonym szlakiem trzeba uważnie patrzeć na kamienne znaki, w szczególności na skraju lasu i kierować się nimi na Zawory.

W Zaworach na końcu drogi, skręcamy w lewo i jedziemy po betonowych płytach (jest to droga równoległa do szosy poniżej). W miejscu gdzie droga się rozwidla i prowadzi lekko w dół i w prawo, w kierunku szosy, My jedziemy w lewo pod lekką górkę (cały czas po betonowych płytach). Po dość męczącym odcinku, (kilka podjazdów) dojeżdżamy do Smętowa, przekraczamy szosę i na pierwszej krzyżówce skręcamy w prawo (ul. Łąkowa), a na następnej w lewo, w ulicę Brukową, jest to mało sympatyczny odcinek naszej wycieczki….. Jedziemy prosto, mijamy po lewej stronie ośrodek agro-turystyczny i dojeżdżamy do krzyżówki.

Na niej jedziemy w prawo do Ostrzyc. Docieramy do szosy gdzie kierujemy się ponownie w prawo. Z Ostrzyc jedziemy szosą w stronę Wieżycy i za wiaduktem skręcamy w prawo. Przejeżdżamy obok wyciągów narciarskich i docieramy do Krzesznej, a z Krzeszej prosto do Gołubia, po lewej stronie mając cały czas jeziora Ostrzyckie i Patulskie. Jeżeli mamy jeszcze dość sił, to można tą wycieczkę połączyć z trasą do Kościerzyny, opisaną tutaj.Dokładna mapa opracowana za pomocą GPS.