Wyprawa do kopalni bursztynu [2009][Ślad GPS]

Wyprawa do neolitycznej kopalni bursztynu

Ogółem 40 km, w terenie 30 km

Kilka słów o celu naszej wycieczki:

Rezerwat „Bursztynowa Góra” znajduje sie w lesie, w okolicach wsi Bąkowo. Jest to rezerwat archeologiczny chroniący obszar neolitycznej kopalni bursztynu. Była to kopalnia odkrywkowa. Pozostały po niej glebokie leje wyrobisk. Największy ma ponad 40 m średnicy i 15 m głębokości.

Ruszyliśmy z pod Manhatanu w Gdańsku Wrzeszczu, następnie udaliśmy się do góry ul. Jaśkową Doliną, aż do samego jej końca, potem skręciliśmy w prawo a następnie w lewo w ulicę Bulońską. Na końcu ulicy Bulońskiej skręciliśmy w prawo i dojechaliśmy, do dawnego nasypu kolejowego, po drodze minęliśmy bardzo przyjemną okolicę i jeziorko.

Jadąc cały czas nasypem dojechaliśmy do drogi wybrukowanej tzw. „kocimi łbami” i dalej do drogi asfaltowej, gdzie skręciliśmy w lewo. Drogą tą dojechaliśmy do ulicy Kartuskiej ( po prawej stronie mijając Auchan ). Przekroczyliśmy ulicę Kartuską i skręciliśmy w lewo kierując się zielonym szlakiem, a za kilkadziesiąt metrów skręciliśmy w prawo (tak jak skręcał zielony szlak). Jechaliśmy dłuższy czas szlakiem ( między innymi omijając jezioro Jasień) , aż do momentu kiedy przekroczyliśmy górą obwodnicę trójmiejską. Za mostem znajduję się tablica informacyjna o treści:

W tym właśnie miejscu zaczyna się leśna ścieżka rowerowa, którą podążaliśmy. Jadąc ową ścieżką objechaliśmy jezioro Otomińskie, zachodnią stroną, chociaż można to też zrobić stroną wschodnią, ponieważ szlak się rozdziela i następnie oba te szlaki łączą się ze sobą ponownie na końcu jeziora. Od miejsca w którym szlaki połączyły się ze sobą, jechaliśmy jeszcze około dwóch kilometrów i nie dojeżdzając do wsi Bąkowo skręcamy w prawo, obok leśnego parkingu. Na następnym skrzyżowaniu w lesie skręciliśmy w lewo i dojechaliśmy do Rezerwatu Przyrody „Bursztynowa Góra”.

Przy tablicy skręciliśmy w prawo i wydeptaną ścieżką doszliśmy do ubitej drogi, którą jedziemy w lewo i docieramy do celu, czyli neolitycznej kopalni bursztynu.

Z pod kopalni pojechaliśmy do góry żółtym szlakiem, szeroką żwirową drogą i kiedy żółty szlak skręcał w prawo do lasu, my pojechaliśmy dalej prosto (można również pojechać szlakiem, ale po obfitych deszczach nie jest to dobry pomysł). Po pewnym czasie dojechaliśmy do skrzyżowania, na którym były znaki trzech szlaków: żółty, zielony, czarny oraz znak trasy rowerowej. My pojechaliśmy trasą rowerową, tą którą jechaliśmy w pierwszą stronę. Po około 3 km jazdy, dojechaliśmy do szerokiej, ubitej, piaszczystej drogi, którą pojechaliśmy w lewo i do góry. Jadąc cały czas tą drogą (ul. Otomińską), dojechaliśmy do ulicy Kartuskiej. Będąc na ulicy Kartuskiej zjechaliśmy w prawo w kierunku marketu Auchan. Koło Auchan’u napotykamy ponownie zielony szlak i jedziemy dalej, kierując się jego znakami. Niedaleko toru crossowego przestawiliśmy się na  szlak niebieski, którym zjechaliśmy ciekawą trasą do samej doliny Strzyży. Na dole znajdowało się skrzyżowanie, na którym pojechaliśmy prosto, żółtym szlakiem, dojeżdżając do osiedla. Z osiedla dojechaliśmy do ulicy Potokowej, a następnie do ulicy Słowackiego gdzie skręciliśmy w prawo do Wrzeszcza.

Dokładna mapa opracowana za pomocą GPS